BELKI NADPROŻOWE L19
Nadproże typu L-19 stosowane jest do konstruowania nadproży w ścianach zewnętrznych, osłonowych i nośnych nad otworami drzwiowymi i okiennymi oraz w wewnętrznych ścianach nośnych nad otworami drzwiowymi
Zalety zastosowania prefabrykowanych nadproży typu L-19
- niski koszt materiałów i robocizny
- eliminacja deskowania w porównaniu do nadproży monolitycznych
- gwarancja jakości i nośności
- skrócenie czasu budowy
Wymiary:
Typ nadproża
|
Długość belki nadprożowej
|
Wysokość belki
|
N/90
|
900
|
190
|
N/120
|
1190
|
190
|
N/150
|
1490
|
190
|
N/180
|
1790
|
190
|
N/210
|
2090
|
190
|
N/240
|
2390
|
190
|
N/270
|
2690
|
190
|
Montaż
Nadproża z belek prefabrykowanych montuje się równocześnie ze wznoszeniem ścian. Belki należy układać na ścianach prefabrykowanych lub murowanych z zachowaniem minimalnej głębokości oparcia.
Na wyrównanej i wypoziomowanej powierzchni ściany układa się belki nadprożowe o długości odpowiedniej do szerokości otworu drzwiowego lub okiennego, pułkami dolnymi do środka. Belki układa się na zaprawie cementowej. Następnie wypełnia się wewnętrzną część nadproża betonem klasy C20/25.
Beton
Wytrzymałość betonu zastosowanego do produkcji na ściskanie powinna odpowiadać klasie nie niższej niż C20/25.
Zbrojenie
Produkowane przez naszą firmę nadproża posiadają zbrojenie typu N (spełniają wymagania potrzebne do montażu na ścianach nośnych obciążonych stropami)
Masa
Masa prefabrykatu zależy od jego wielkości od 38 kg do 99 kg
Składowanie
Belki należy składować w pozycji wbudowania na wyrównanym, odwodnionym i utwardzonym podłożu na podkładkach i przekładkach układanych pod elementami w pionie, jedna nad drugą do 6 warstw. W stosy powinny być składowane elementy tej samej długości.
Transport
Prefabrykowane belki nadprożowe mogą być transportowane dowolnymi środkami transportowymi po osiągnięciu przez beton wytrzymałości nie mniejszej niż 0,7fcd. Belki należy transportować w pozycji wbudowania ułożone długością równolegle do kierunku jazdy. Belki należy układać warstwami na przekładkach drewnianych wg zasad podanych przy składowaniu belek, przy czym maksymalna ilość warstw nie może być większa niż 5. Całe partia belek musi być zabezpieczona przed możliwością przesunięcia w czasie jazdy.